Een echte autounicorn onder de hamer
De Ferrari 250 GTO behoeft nauwelijks nog introductie: een sublieme racewagen, gebouwd in 36 exemplaren tussen 1962 en 1964. Tot in 2022, toen ze (ruimschoots) werd voorbijgestoken door een Mercedes SLR die voor meer dan 140 miljoen werd verkocht, was de Italiaanse lang de duurste auto ter wereld. Elk exemplaar wisselde van eigenaar voor 20, 40, 50 miljoen. Er zou zelfs een GTO “van hand tot hand” zijn verkocht voor zowat 70 miljoen. Kan dit exemplaar vandaag het record van Mercedes terugnemen? De kans is klein. Maar het zou wél een nieuw record voor een Ferrari 250 GTO kunnen worden. Want dit exemplaar heeft iets absoluut uitzonderlijks.
Bianco Speciale
De meeste 250 GTO’s waren rood. Enkele exemplaren kregen een blauwe kleur, maar slechts één auto verliet de fabriek in Maranello in de tint Bianco Speciale die u hier ziet. Het gaat dus werkelijk om een uiterst zeldzame verschijning. Zal dat de bieders gek maken? Dat is nog maar de vraag. Want verzamelaars van dit soort machines houden van authenticiteit en puurheid. Nu, deze 250 GTO, hoewel nooit echt gerestaureerd, zou in de loop der jaren van kleur zijn veranderd. Ze heeft ook een zwaar ongeval gehad tijdens een race (wat eerder een pluspunt zou kunnen zijn), maar heeft ook meerdere keren van motor gewisseld. Dat is minder goed voor de waarde, net zoals het grootste “gebrek” van deze auto: hij werd besteld door een rijke Brit, waardoor het stuur rechts zit. Voor liefhebbers van oude Ferrari’s is dat vaak onaanvaardbaar. Wij gokken dus op 30 tot 40 miljoen. Antwoord begin 2026.