Dit was 2020: de toppers

3j geleden | Nicolas Morlet

2020 was allerminst een gewoon jaar, maar het is zo goed als voorbij. Eindelijk! Het zijn geen blije tijden voor de auto-industrie, toch hebben we verschillende lichtpunten in het voorbije jaar ontdekt. Hier zijn er vijf…

De autofabrikanten versus het coronavirus

Net als de rest van de wereldeconomie werden de autofabrikanten hard getroffen door de Covid-19-pandemie (fabrieken of dealers werden gesloten), toch bleken ze vaak in staat om een duit in het zakje te doen. Hun middelen en apparatuur werden ingezet in de strijd tegen het coronavirus.

Of het nu gaat om de productie van ademhalingstoestellen, hydroalcoholische gel of mondmaskers, of om het ter beschikking stellen van voertuigen aan gezondheidswerkers, geen enkele fabrikant heeft werkeloos toegekeken. Deze  mooie gebaren verdienen een pluim!

Nieuwe spelers op het veld

Na de jaren 2000, waarin veel historische fabrikanten zijn verdwenen, zal de transformatie die de markt nu doormaakt minstens één voordeel hebben: ze brengt nieuwe merken mee (of doet ze terugkomen). Denk maar aan MG en Maxus, twee merken van de grote Chinese SAIC-groep die door Alcomotive worden geïmporteerd. Een ander voorbeeld is Volvo's zustermerk Polestar, eigendom van Geely.

De elektrische fabrikanten zijn niet de enige die geïnteresseerd zijn in het oude continent. Door de inzet van One Automotive verschenen in hun zog dit najaar ook DFSK en BAIC, met benzine- en CNG-modellen. En laten we Cupra niet vergeten. Met de Formentor is dat een volwaardig merk geworden.

De komende maanden gaat het door. Twee andere Chinese fabrikanten, Aiways - al aanwezig in Corsica via Hertz - en Lynk&Co doen hun intrede. Vanuit Amerika volgen Lucid Motors en Rivian. We verwachten hun eerste auto’s eind volgend jaar.

De ene elektrische stadsauto's na de andere

Als er één marktsegment is waar de overstap naar elektrische aandrijving zinvol is, dan is het wel in de stadsklasse. Het goede nieuws is dat, terwijl veel merken nog steeds leunen op de ‘ecologische deugden’ van een 2,5-tons SUV, het aanbod van kleine elektrische auto's snel groeit. We zagen enkele mooie verrassingen.

Afgelopen jaar zagen we het debuut van de Peugeot e-208, Opel e-Corsa, Mini Cooper SE en andere Fiat 500's, evenals de hoogtechnologische Honda e en de uitstekende Renault Twingo Electric, het waardige kleine zusje van de Zoé.

Al deze modellen zijn goed doorontwikkeld. Ze laten je toe om het gebruik ervan met vertrouwen te overwegen. Op voorwaarde natuurlijk dat je een plaats hebt om op te laden. Maar dat is een ander debat.

Toch nog een spannend F1-seizoen

Nee, de strijd om rijderstitel leverde niet veel spanning op. Toch is de F1-kroon van Lewis Hamilton een evenement: met zijn zevende alweer hijst hij zichzelf op hoogte van een zekere Michaël Schumacher.

Met overmacht won de Brit 11 van de 17 races van het kampioenschap. Toch werd het een geweldige show, met enkele spectaculaire racegebeurtenissen. Daaronder natuurlijk de indrukwekkende crash van Romain Grosjean in Bahrein waaruit hij op miraculeuze wijze is ontsnapt. Ongedeerd en wel.

Bovenal heeft de getalenteerde Pierre Gasly dit jaar laten zien waartoe hij in staat is. Op het veeleisende circuit van Monza leidde hij zijn bescheiden Alpha Tauri (ex-Toro Rosso) naar de overwinning! En laten we zeker de eerste overwinning van de Mexicaanse Sergio Perez niet over het hoofd zien. Het was al zijn... 10e jaar in de F1.

Toyota en rijplezier? O jawel...

Met veel ijver heeft Toyota de afgelopen jaren zijn hybride motoren en modellen gepromoot. In die mate zelfs dat het bijna vergeten raakte dat de fabrikant ook auto's kon maken ‘voor het rijplezier’.

Het herinnerde ons daar nog eens aan in 2019 met de lancering van de GR Supra, dit jaar gevolgd door de 2-liter-versie van hetzelfde model. Een net zo opwindende stuurmansauto, overigens.

Het hoogtepunt volgde dit najaar. De Yaris GR mag je linea recta terugvoeren op de deelname van Toyota in het wereldkampioenschap rally. Een homologatiemodel van dit kaliber - er werd zelfs een uniek chassis en driedeurskoetswerk voor ontwikkeld - is een zeldzaamheid geworden in een autowereld die door steeds drastischere emissienormen wordt beperkt. Puurder dan dit wordt rijplezier niet. Bravo Toyota, en bedankt!

Tags: Autotrends
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in