Bij Genesis is één LMDh gelijk aan twee WRC's

7mnd geleden Laurent Zilli

Genesis, het premiummerk van Hyundai, heeft in New York officieel de wagen onthuld die in 2026 zal deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans. Die vreemde formule slaat eigenlijk op wat er onder de motorkap zit.

De editie 2025 van de 24 Uur van Le Mans moet nog plaatsvinden, maar alle blikken zijn nu al gericht op de jaren erna. Enkele dagen geleden waren fans enthousiast over de aankondiging van McLaren, dat in 2027 terugkeert naar de uithoudingsracerij. Wat Genesis betreft, weten we sinds eind 2024 dat het merk een wagen voorbereidt voor het seizoen 2026. Maar op het autosalon van New York, dat momenteel aan de gang is, werden nog meer details onthuld. Zo maakten we kennis met de definitieve livery van de GMR-001, die vooraan het sportieve Magma-oranje draagt – een typische Genesis-kleur – die achteraan overgaat in diep rood. En achteraan, daar zit de motor verstopt…

2 x 4

Ingeschreven in de LMDh-categorie moet Genesis dus een van de vier gehomologeerde chassis gebruiken, net als het enige gestandaardiseerde hybridesysteem. Wel mag elke constructeur zijn eigen verbrandingsmotor kiezen, zolang het totaalvermogen 680 pk niet overschrijdt. De Zuid-Koreanen kozen ervoor om het hybridesysteem te koppelen aan een biturbo V8, net als bijvoorbeeld Porsche. Het originele aspect? De bouw van deze V8. De ingenieurs hebben in feite twee 1,6-liter viercilinders gecombineerd – dezelfde motor die de i20 WRC aandrijft, de wagen van de regerende wereldkampioen, onze eigen Thierry Neuville. Zal deze motor in duo net zo goed presteren als solo? Antwoord in 2026.

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in