Ondanks de storm van vragen en kritiek heeft BMW toch besloten de grote verticale grille van de 4-Reeks-concept in productie te nemen. Een gewaagde keuze die niet mag overschaduwen dat deze coupé uitmunt door zijn rijgedrag.

 

We zullen niet te veel palaveren over dat rooster. Ja, het is groot. Ja, het zaait verdeeldheid. Maar als je het in het echt ziet, schokkeert het veel minder dan op foto. Misschien is het wel de elegantie en finesse van de algemene lijnen van de 4 Reeks die er uiteindelijk in slagen om het harmonieus te incorporeren.

Als de styling van het exterieur je verrast, dan is het interieur een toonbeeld van conventies en ergonomie. BMW geeft nog steeds niet toe aan de trend van schermen en "all-touch", en dat is maar goed ook! Terwijl het centrale scherm reageert op aanraking, kunnen de multimediafuncties ook via een duimwiel worden bediend, wat veel praktischer is. Ook de airconditioning heeft zijn eigen fysieke bediening, evenals de verschillende chassisinstellingen die een eigen knop naast de versnellingspook krijgen. Bovendien kan je sommige functies aansturen door middel van gebarentaal (Gesture Control). Bijvoorbeeld: door vlak voor de sensor van het centrale scherm in de lucht kleine cirkels te tekenen, pas je het volume aan.


Zo typisch BMW

 

De zitpositie achter het stuur is laag en wekt een gevoel van sportiviteit op dat door het weggedrag wordt bevestigd. Onze testversie was bovendien uitgerust met het optionele M-pakket waaronder semi-kuipstoelen met een voortreffelijke steun. In zijn standaardconfiguratie gedraagt de 4 Reeks, zelfs met de 19-duimers op ons testmodel, zich zeer comfortabel. De 2.0-liter-motor van 258 pk uit de 430i draait discreet en laat alleen tijdens de acceleraties van zich horen. Druk op de sportknop en de coupé wisselt het geweer van schouder. Dan ontbolstert zijn ware talent. Een luidsprekerbooster zet de beleving van het motorgeluid een schreef harder, de respons van de pedalen verscherpt en de Sport-versnellingsbak wordt hyperalert. Dan jongleert hij precies en snel met zijn 8 versnellingen en ontaardt elke druk op het gaspedaal in een explosieve en wilde acceleratie. Dat wordt allemaal aangevuld met de balans en wendbaarheid zo typisch voor BMW.

 

Sportief én zuinig

 

De BMW 4 Reeks bevestigt zijn rol als meest dynamische auto in zijn segment, en weet in ieder geval een glimlach op het gezicht van de bestuurder te toveren. De 430i is een tussenmodel, want er is ook een 420i met 184 pk en een M440i met 374 pk. Jammer dat de motor niet wat meer karakter toont, wat gelukkig wordt gecompenseerd door een benijdenswaardige veelzijdigheid. De Duitse coupé is zowel voor dagelijks gebruik als over lange afstanden perfect inzetbaar. En het verbruik? Op het einde van onze test haalden we een gemiddelde van 6,8 liter/100 km. Dat is niets minder dan verbluffend.